Importeren?

Moderator: Emiel

User avatar
Turbobiker
La Chouffe
La Chouffe
Posts: 3152
Joined: 22.11.2007, 22:12

Importeren?

Post by Turbobiker »

Weet iemand hoe het met tijdelijke kentekens zit? Hoe lang mag je daarmee rond rijden (hoe lang zijn ze geldig? Ik wil in feite alleen heen en weer naar de douane en de APK, maar wie weet staat de auto tussendoor een week voor de deur..)

En iemand ervaring met de duitse import platen? Zijn die langer geldig?

En als je een auto wilt importeren, kun je op dezelfde dag van de keuring ook je kentekenbewijs mee krijgen en de gele platen? En die gele platen, kun je die in de regel om de hoek bij de douane en RDW laten maken?
Autumn Gold Pearl Metallic...
User avatar
Emiel
Super Moderator
Super Moderator
Posts: 5792
Joined: 21.11.2007, 19:08
Type auto: S60
Location: Gelderderland

Re: Importeren?

Post by Emiel »

http://www.rdw.nl/nl/particulier/auto/i ... eUnie.aspx

Transito platen zijn een paar dagen geldig. Laat hem van te voren even voorkeuren. :wink:
Image
Rechterhand Opperbaas..
User avatar
Turbobiker
La Chouffe
La Chouffe
Posts: 3152
Joined: 22.11.2007, 22:12

Re: Importeren?

Post by Turbobiker »

Transito is in mijn geval niet toegestaan, zijn niet bedoeld om auto naar NL te halen. Daarvoor is alleen export kenteken geldig.

(probleem is dus dat ik een niet gekeurde auto in D heb staan (waarbij de keuring ook niet meer gaat lukken)(@JD: vergeet die remmen maar) die geimporteerd moet worden.

Plan is dus D export kenteken te regelen en daarmee naar NL te rijden. In NL een week later de auto op eendagskenteken naar RDW te sturen en daar de gele platen te halen.

- ik ben dus onbekend met het D export kenteken en kan daar niet zo snel iets over vinden (nog hopelozer dan RDW...)
- en weet dus niet of ik per direct gele platen kan meenemen na de keuring...
Autumn Gold Pearl Metallic...
User avatar
Emiel
Super Moderator
Super Moderator
Posts: 5792
Joined: 21.11.2007, 19:08
Type auto: S60
Location: Gelderderland

Re: Importeren?

Post by Emiel »

Turbobiker wrote:Transito is in mijn geval niet toegestaan, zijn niet bedoeld om auto naar NL te halen. Daarvoor is alleen export kenteken geldig.
Half Nederland doet het op die manier...
Rob heeft zo z'n auto opgehaald in Zweden, de hele vloot van m'n vaders werk komt op die manier naar Nederland.
Image
Rechterhand Opperbaas..
User avatar
Eugene
Syntax Error..
Posts: 669
Joined: 24.04.2008, 17:34
Location: Merkelbeek

Re: Importeren?

Post by Eugene »

Turbobiker wrote:- en weet dus niet of ik per direct gele platen kan meenemen na de keuring...
Nee, reken op 5 werkdagen ongeveer.

Je vraag 1 dags kenteken aan, gaat die dag naar de RDW, daar bekijken ze de auto (chassisnummer etc). Indien OK, papieren invullen en BPM aftikken bij de douane.
Vervolgens naar huis en wachten tot je een kentekenbewijs in de brievenbus hebt. Met kentekenbewijs bij de Brezan/Heuts etc een setje verse gele platen laten maken en erop schroeven. Dan APK..... Zo heb ik dat tenminste altijd gedaan. Je kan ook APK tijdens RDW controle maar als het dan afkeur is moet je ook weer naar RDW vestiging voor de herkeuring.
Image
Johann
Administrator
Administrator
Posts: 5319
Joined: 09.06.2006, 19:43
Type auto: Volvo 850 SC
Contact:

Re: Importeren?

Post by Johann »

Volgens mij als je Duitse APK hebt nemen ze 'm zonder omkijken over in NL.
User avatar
Zippo
Dwalende...
Posts: 427
Joined: 03.02.2008, 19:52
Type auto: V70
Location: Enschee

Re: Importeren?

Post by Zippo »

Johann wrote:Volgens mij als je Duitse APK hebt nemen ze 'm zonder omkijken over in NL.
:v:
User avatar
Zippo
Dwalende...
Posts: 427
Joined: 03.02.2008, 19:52
Type auto: V70
Location: Enschee

Re: Importeren?

Post by Zippo »

Hoi biker,

Heeft het voertuig in Duitsland een geldig kenteken?
Wat is het bouwjaar van deze auto?
Zit er een geldige TUV op?

Gr. Maarten
User avatar
R o b
Syntax Error..
Posts: 1682
Joined: 13.12.2007, 13:54
Type auto: Volvo 855 T-5R

Re: Importeren?

Post by R o b »

Kijk al voldoende antwoorden hier.... :D
Volgens mij kon ik toen kiezen tussen iets van 5 of 15 dagen.
Je mag eigenlijk alleen van locatie A naar B rijden....meer niet. Dus altijd een goed verhaal opsteken waar je er een 2e dag mee rijdt.

Image

En heb idd standaard remmetjes liggen....
Image
User avatar
Turbobiker
La Chouffe
La Chouffe
Posts: 3152
Joined: 22.11.2007, 22:12

Re: Importeren?

Post by Turbobiker »

Probleem is dat ik er dus geen TÜV op heb zitten... (naast de remmen is in D ook de uitlaat afkeur. Iemand nog een originele DP met kat liggen die op een 19T past???)

Maar moet je voor die transito platen dan verder geen gegevens afgeven?
Autumn Gold Pearl Metallic...
User avatar
R o b
Syntax Error..
Posts: 1682
Joined: 13.12.2007, 13:54
Type auto: Volvo 855 T-5R

Re: Importeren?

Post by R o b »

Turbobiker wrote:
Maar moet je voor die transito platen dan verder geen gegevens afgeven?

Ik niet meen ik me te herinneren.....

Informeer even zou ik zeggen. Hier heb ik de platen gekocht, ff "copy-paste" uit een oude e-mail:


------------------------------------------------------
Beste Rob,

Je kunt perfect van onze diensten gebruik maken, een 5 daags kenteken is de ideale oplossing voor jullie.


06-29044455 (Joep) 06-13020030 (Mario)

K.T.C.

Hazeldonk 6007

4836 LA BREDA
-----------------------------------------------
Image
User avatar
Turbobiker
La Chouffe
La Chouffe
Posts: 3152
Joined: 22.11.2007, 22:12

Re: Importeren?

Post by Turbobiker »

Goed, de auto uiteindelijk gewoon met een duitse handelarenplaat naar NL gereden en een week later naar de RDW. Na een kleine tegenvaller daar in ieder geval door de APK gekomen.

Op naar de douane. Die wil van mij een vergunning van de belastingdienst dat ik BPM vrijstelling heb. OK, formuliertje van de belastingsite gevist en ingevuld. Daarna de hele stapel extra papieren geregeld die bij het formulier meegestuurd moeten worden: huurcontract, arbeidsovereenkomst in Duitsland en Nederland, uitschrijving, inschrijving, ziektekostenverzekering, aankoopbewijs... .

Dat is nu onderweg naar de belastingdienst en zou 4 weken moeten gaan duren.

Daarna mag ik terug naar de douane, maar dan naast de vergunning ook nog met BPM-13 en BPM-14 formulier. Blijkbaar te downloaden via o.a. autoweek.nl en anwb.nl. En ik kan echt niets vinden... .

Iemand een idee?


Ik zie het inmiddels als een principe kwestie, maar begin er nu zo moe van te worden dat ik ertoe neig gewoon die 220 euro te gaan betalen... .

Want ik heb nu dus nog steeds geen kenteken, dat krijg ik pas als alles rond is :cry:


Leuker maken maakt me niets uit, maar makkelijk maken ze je het zeker niet...
Autumn Gold Pearl Metallic...
User avatar
R o b
Syntax Error..
Posts: 1682
Joined: 13.12.2007, 13:54
Type auto: Volvo 855 T-5R

Re: Importeren?

Post by R o b »

Geen ervaringen hiermee.....!

Suc6 Lars!
Image
Johann
Administrator
Administrator
Posts: 5319
Joined: 09.06.2006, 19:43
Type auto: Volvo 850 SC
Contact:

Re: Importeren?

Post by Johann »

Zippo kom er eens even in?
Hoorde dat er ergens een site moet zijn waar je alles in kunt vullen en datje dan alle papier uit kunt printen en klaar bent. Zou iets van 16 Euro moeten kosten. Weet alleen de naam niet meer... :oops:
Post Reply