Ring techniek..

Moderator: Emiel

Post Reply
Johann
Administrator
Administrator
Posts: 5319
Joined: 09.06.2006, 19:43
Type auto: Volvo 850 SC
Contact:

Ring techniek..

Post by Johann »

Even wat anders.
Gisteren weer naar de Ring geweest dus. 4 ronden gedaan zonder echte tijd te meten. Heb alleen gezien op de klok van het dash dat ik twee ronden gereden heb van slagbomen tot P-plaats /doorrit naar de slagbomen in 21 minuten. Eigenlijk meet ik nooit de tijd. Heb het een paar keer gedaan met een iPhone stopwatch en weet een paar tijden van video's maar verder dus niet. Nadeel van de iPhone is het stoppen van de tijd. Gisteren nog eens gekeken wat er aan acceleratie te halen is vanuit de laatste bocht tot de Gantry en met het klokken met de iPhone moet je het ding nog eens oppakken, scherm aanzetten en dan de stopknop zien te vinden terwijl er toch vlot een km/h of 60 voorbij schiet. Teveel handelingen dus tijdens iets waar je gewoon je koppie bij moet houden.
Ben er inmiddels ook wel achter dat ik over de regel genomen met een straatauto ergens tussen de 9 en de 9.30 doe en ben ook niet echt van plan om met een dergelijke auto meer risico te nemen om dat te verbeteren. Wat ik wel zie is dat ik op veel punten toch nog onnodige tijd laat liggen. Tijd die geen risico met zich mee brengt en misschien wel risico kan verminderen. Ook heb je soms het idee cq gevoel dat het hard gaat terwijl dit niet echt zo is en andere keren in een lekkere flow zit waar het allemaal misschien een beetje als slowmotion overkomt maar waar je toch een serieuze ronde maakt.

O.a. om deze redenen wil ik toch iets meer doen met het opnemen van tijden. Misschien niet gelijk am Ring maar misschien na een dagje de tijden eens een beetje naast elkaar zetten.
De vraag is nu hoe de anderen hier tegenaan kijken en welke middelen men zoals gebruikt of misschien op 't oog heeft.
Ik weet dat er een paar geen iPhone fan zijn en dat is de issue ook niet maar heb nu wel een appje op de iPhone gezet die via GPS e.a. zou moeten kunnen loggen. Dit is dan wel sinds vandaag en weet nog niet wat het ding kan.
User avatar
Eugene
Syntax Error..
Posts: 669
Joined: 24.04.2008, 17:34
Location: Merkelbeek

Re: Ring techniek..

Post by Eugene »

Ik heb een 5hz GPS muis, die kun je daarvoor gebruiken en later uitlezen en zelfs in google earth zetten. Jan gebruikt zo'n ding ook om de snelheid onder in de hoek van de filmpjes te plaatsen.
Image
martijn.
Syntax Error..
Posts: 530
Joined: 03.12.2007, 20:47
Type auto: S60 T-5
Location: roermond

Re: Ring techniek..

Post by martijn. »

Het programma "RaceChrono" werkt heel mooi.

Inderdaad wel 5hz gps-muis gebruiken, voor de accuraatheid.

Werkt erg leuk.
User avatar
Rudy-M
Syntax Error..
Posts: 672
Joined: 02.10.2008, 19:07
Type auto: C70 T5
Location: Haarlem

Re: Ring techniek..

Post by Rudy-M »

Neem aan dat je al een beetje door de App Store gebladerd hebt. Ja dus. (Duh, vrijdagmiddag zeker). Je kan het zo gek maken als je wilt zie ik alweer.

Als je alleen maar wilt timen: AutoLap (website)
Hier kun je de GPS-coördinaten van het start- en eindpunt invoeren en de app gaat automatisch timen tussen die punten in.

Je zit wel met de nauwkeurigheid (of gebrek aan) van de GPS-ontvanger van de iPhone (of welk mobieltje dan ook).

Deze is ook wel grappig, zit wel G-meting en videolog bij: Lap Timer Data Acquisition (website).
Zit zelfs desktopsoftware bij voor analyse. Echter geen automatisch timen, zover ik het zie.

Of je koopt een stopwatch :lol:


martijn. wrote:Het programma "RaceChrono" werkt heel mooi.
Inderdaad wel 5hz gps-muis gebruiken, voor de accuraatheid.
Werkt erg leuk.
Dat is de app voor Symbian en Windows smartphones toch?
Last edited by Rudy-M on 05.11.2010, 17:17, edited 1 time in total.
Johann
Administrator
Administrator
Posts: 5319
Joined: 09.06.2006, 19:43
Type auto: Volvo 850 SC
Contact:

Re: Ring techniek..

Post by Johann »

Eugene wrote:Ik heb een 5hz GPS muis, die kun je daarvoor gebruiken en later uitlezen en zelfs in google earth zetten. Jan gebruikt zo'n ding ook om de snelheid onder in de hoek van de filmpjes te plaatsen.
In combinatie met wat? Of is het een standalone?
User avatar
Eugene
Syntax Error..
Posts: 669
Joined: 24.04.2008, 17:34
Location: Merkelbeek

Re: Ring techniek..

Post by Eugene »

Johann wrote:
Eugene wrote:Ik heb een 5hz GPS muis, die kun je daarvoor gebruiken en later uitlezen en zelfs in google earth zetten. Jan gebruikt zo'n ding ook om de snelheid onder in de hoek van de filmpjes te plaatsen.
In combinatie met wat? Of is het een standalone?
Ding werkt op zichzelf, gewoon aanzetten en achter de ruit leggen: http://www.pdashop.be/product/99406/qst ... ogger.html

Kun je via bluetooth aan de telefoon hangen en met software op de telefoon bekijken, of achteraf je logs in Google earth zetten.
Laatste is lastig als je meteen je rondetijden wilt weten, of je moet de laptop bij je hebben :mrgreen:
Image
User avatar
JCviggen
Dwalende...
Posts: 399
Joined: 01.02.2008, 19:43
Type auto: 850 T-5R

Re: Ring techniek..

Post by JCviggen »

Je kan voor een paar euro een symbian mobieltje op de kop tikken, hoeft geen sim kaart in.

Dan gratis racechrono downloaden samen met de kaarten voor de ring. 5Hz gps bluetooth ontvanger voor pakweg 50 euro en je bent klaar. Krijg je rondetijden,grafiekjes waar je de snelheid op elk punt van de baan kan nakijken etc. Alles zit er in en is voo
r minder dan 100 eur in totaal te doen. Is een windows app voor ook die op de pc of laptop kan.
"we like trains" /Angus Young
User avatar
Emiel
Super Moderator
Super Moderator
Posts: 5792
Joined: 21.11.2007, 19:08
Type auto: S60
Location: Gelderderland

Re: Ring techniek..

Post by Emiel »

Iemand thuis in bluetooth GPS ontvangers?

Ik heb er sowieso 1 nodig voor de N97, de interne GPS is niet sterk genoeg.
Image
Rechterhand Opperbaas..
User avatar
Emiel
Super Moderator
Super Moderator
Posts: 5792
Joined: 21.11.2007, 19:08
Type auto: S60
Location: Gelderderland

Re: Ring techniek..

Post by Emiel »

Nou Johannes...

Ik heb een Qstarz BT-Q818XT 10HZ GPS antenne gekocht op aanraden van Janus. Werkt heel leuk samen met Racechrono. Alle circuits van waar dan ook zitten in Racechrono. Ring F1, Ring BTG, Ring hele ronde, Knutstorp etc etc, werkt allemaal. Na een ronde kan je hem analyseren tov de vorige rondes...gereden lijnen, tussentijden. Tevens kan de 'performance' van je voiture timen, 0-100, 0-200, 100-200, 80-120 en ga zo maar door.

Alleen heb je wel een Nokia S60 (Symbian 2de generatie) smartphone nodig... :lol: :P
Image
Rechterhand Opperbaas..
User avatar
Rudy-M
Syntax Error..
Posts: 672
Joined: 02.10.2008, 19:07
Type auto: C70 T5
Location: Haarlem

Re: Ring techniek..

Post by Rudy-M »

De Nokia S60 telefoons zijn toch ook zonder simkaart te gebruiken?
User avatar
Turbobiker
La Chouffe
La Chouffe
Posts: 3152
Joined: 22.11.2007, 22:12

Re: Ring techniek..

Post by Turbobiker »

Is dit niets?

http://www.ot-2.com/
Autumn Gold Pearl Metallic...
Johann
Administrator
Administrator
Posts: 5319
Joined: 09.06.2006, 19:43
Type auto: Volvo 850 SC
Contact:

Re: Ring techniek..

Post by Johann »

Innovate = troep
User avatar
Turbobiker
La Chouffe
La Chouffe
Posts: 3152
Joined: 22.11.2007, 22:12

Re: Ring techniek..

Post by Turbobiker »

En gewoon zo een los apparaatje dan?

http://www.racelogic.co.uk/vbox/
Autumn Gold Pearl Metallic...
Post Reply