Gereden in de nieuwe C5 .....

Moderator: Emiel

Post Reply
User avatar
Turbo Geek
Dwalende...
Posts: 219
Joined: 02.12.2007, 23:36
Location: Turbo City

Gereden in de nieuwe C5 .....

Post by Turbo Geek »

Wellicht zal het velen niet boeien maar ik deel deze ervaring toch wel even.

Mijn Zwager verkoopt Citroen en iedere keer heeft ie dan wat nieuws mee, dit maal de nieuwe C5.
Ik heb al heel wat Citroens gereden (proefritten en prive) dus dan is het wel leuk om te kijken hoe de nieuwere modellen het doen.
Dit maal dus een C5.
Het uiterlijk is gewoon mooi, doet me zelfs een beetje aan de Audi A5 denken.
Wel grote opvallende zijspiegels maar in de praktijk blijken die erg handig te zijn.
Het holle achterraam is gewoon schitterend (komt van de C6 en die had hem van de CX) en afgezien van de klein ogende 17" set was er niks met het uiterlijk.
De 19" is gelukkig een optie 8)
Het interieur is gewoon schitterend !
De stoelen (in dit model) ogen niet alleen sportief maar zitten ook zo. De verstellingen zijn legio en het is voor het eerst dat ik een stoel zie die ook het bovenste rugdeel kan verstellen.
Natuurlijk de lendesten, breedte steun en de hele mikmak.
Het dashboard is ook schitterend, mooi klokken met naalden die langs de rand lopen zodat het midden open blijft voor informatie. Schitterend verlicht allemaal net als de verlichting langs dashboard randjes, de midden console, portier greep en het deurkvakje dat automatisch oplicht als je je hand erin steekt.
Allemaal uit te schakelen maar ik was erg gecharmeerd van al die subtiele 'show' verlichting. Het gaf een daadwerkelijk luxe uitstraling zonder te 'Fast & Furious' te worden.
Eindelijk een ECHT goed navi systeem met een vrouwenstem die niet meer op een computer stem leek, maakt ook mooie zinnen en het wordt heel mooi in de muziek (als je die aan hebt staan) gemixed, wederom heel subtiel.
Als de navi aan staat en de muziek ook kan je het scherm in 2'en delen en een beknopt navi tekening in je KM teller laten displayen !
Mp3 radio met hardeschijf dus je kan je cd's/dvd's laten opslaan dus dan hoef je niet meer steeds te wisselen en bouw je in de loop der tijd een leuke collectie op.
Verder natuurlijk het stuur met de onafhankelijk draaiende rand en alle bedientoetsen erop.
3x knipper automaat als je de knipperlicht hendel ff bedient en natuurlijk de meedraaiende Xenon, electrische handrem, automaat, goeie airco, EN de stilste Citroen ooit !
Ik had nooit verwacht dat hij stiller zou zijn dan de C6 :shock:
Ze hebben wederom dubbelgelaagd glas gebruikt en allerlei andere technieken en die auto is werkelijkwaar FLUISTER stil.

Waren er ook minpunten ?

Ja, de 2 liter Benzine motor is NIET voorruit te branden !
Je merkt dat de auto duidelijk een zwaardere motor nodig heeft ...
Hij rijd prima met het verkeer mee hoor en omdat je hem niet hoort merk je niet dat ie stiekum soms best wel wat toeren moet maken om de gang erin te krijgen maar de 2.2 HDIF of nog beter de 2.7HDIF is de betere keuze.
Ik herinner me nog goed 2 dagen lang gestuurd te hebben met een C6 (1800KG !!) met de 2.7 HDIF (V6 bi turbo diesel) en die ging ERG vlot voorruit, ook niet verwonderlijk met een 204PK turbo diesel.
De C5 heeft gelukkig de 208PK versie met 6 bak automaat in de lijsten staan dus dat is mooi voor de mensen die van een vlotte rijstijl houden.

Als de electronica het goed blijft doen dan is het voor sommige mensen een droomauto en wellicht een potentiele vervanger voor de T-5R ooit in de toekomst ....

Ben erg benieuwd naar de 'Tourer' (stationwagon versie).
User avatar
Turbobiker
La Chouffe
La Chouffe
Posts: 3152
Joined: 22.11.2007, 22:12

Post by Turbobiker »

Ik wacht toch nog effe tot de industrie lichtere auto's gaat maken.

En het blijft een Citroen. Net als met andere massa-merken zal ook deze auto na een jaar of 10-12 gewoon op zijn.

Neuh, nog maar effe niet.
Autumn Gold Pearl Metallic...
Post Reply