Had een heel verhaal getypt maar is om een of andere reden verdwenen..
Vanmiddag richting Polestar gereden, het Volvo race team voor het STCC, maar stond door druk verkeer en dom rijden met navigatie pas om 6 uur voor de deur, alles al dicht natuurlijk..
Toch nog even aan de achterkant van het hek kijken en deze stond open dus maar even doorgereden. Eenmaal binnen zagen we twee opleggers staan in de 2009 team kleuren.
Ook stonden er twee Prodrive S60 bodies onder een zeil,
En een vrijwel complete S60 van volgens mij het 2006 seizoen,
Voorbij de eerste oplegger gereden stond een overhead deur bij het laaddock open en binnen zagen we een S60 challenge auto staan en slick/regenbanden met lichtgewicht velgens tot aan het plafond.
We zagen een persoon lopen dus even vragen of we binnen mochten kijken. Hij dacht niet dat het mogelijk was maar kwam even later terug dat het wel mocht..
We liepen langs de S60 challenge en deze leek wel helemaal nieuw te zijn..
Daarna de bocht om een ander hal in en daar stonden ze gebroederlijk naast elkaar..
Eenmaal binnen kwam meneer Jan Andersson, de technische chef, er aan lopen om even text en uitleg te geven. Even handje schudden, beide blagen ook, en toen richting auto's.
De C30 STCC's seizoen 2009. Helemaal compleet nieuwe auto's .. Damn Damn Damn wat een mooi spul is dat.. Auto's staan in de nieuwe groene DriveE kleuren, team opleggers trouwens ook.
Gigantische Alcon remklauwen met hele dikke Ohlins coilovers onder met veel carbon beklede verbrede wielkuipen in het eerste wat in 't oog sprong. De hele neus van de auto is gewoon dik vet gaaf te noemen. De auto van Robert Dahlgren was vrijwel klaar, de auto van Tommy Rustad had nog geen belettering en ze waren nog met de splitter bezig.
Achter een ruit in een andere ruimte stond een 5 cylinder motor op een steun. Op vliegwiel en krukas poelie na aan de buitenkant niet veel aan te zien, is een RNC motor. In een rek lagen het spruitstuk, een waar kunstwerk, en de uitlaat die bewonderingswaardig dik was..
De achteras van de auto is echt een groot raadsel. Ten eerste zie je op foto's al dat er gigantisch veel camber op de achterwielen staat maar als je vervolgens ziet hoe dun de delen van de wielophanging zijn dan snap je niet dat het heel blijft. De remschijven achter zijn volgens mij van een motorfiets. De instelbare stabi's zijn heel mooi in de body verwerkt.
Dan het interieur... Heel simpel orgineel dash bovendek maar met een miniscuul digitaal dashboard op de stuurkolom. Stuur is uitneembaar, stoel staat laag maar de pedalen staan hoog. De zit is meer als in een single seater/F1 auto. Voor de pook staan 3 metalen bussen waar de remvloeistof reservoirs in zitten. Bijrijderkant vloer zit helemaal vol met computers. 1 computer is voor de STCC techneuten/organisatie. Natuurlijk zit er een motormanagement computer in en gelijk daarnaast een datalogger, Polestar noemt dit een chassis computer dus blijkbaar loggen ze vrijwel alles wat er in de auto om gaat. Ook zit er ipv een zekering kast een zogenaamde power management computer in.
Echt verschrikkelijk mooie auto's om te zien. Omdat ze nieuw zijn is alles natuurlijk nog strak in de lak maar dan nog.
Even later kwam er een mevrouw aangelopen met twee petjes voor de kids, een paar sleutelhangers en PR kaartjes van de coureurs. Echt vriendelijke mensen die toch even de tijd nemen om een paar kaaskoppen hun werkplaats te laten zien, gewoon geweldig.
Meneer Andersson vertelde dat de auto's morgen vroeg richting test circuit van Volvo gaan om ¨meters¨te maken. Vervolgens gaan ze Dondag richting Mantorp Park waar ze Vrijdag de eerste training van het nieuwe STCC seizoen gaan rijden. Zaterdag om 1 uur hoop ik de eerst race van het seizoen live mee te mogen maken in Mantorp park. Ik heb bij het bezoek aan de werkplaats niet mijn fototoestel meegenomen omdat mij dit niet toepasselijk leek, hoop Zaterdag wel een paar mooie foto's te kunnen maken.