Waar heb jij je vandaag aan verbaasd

Moderator: Emiel

Post Reply
Ronbroek
Syntax Error..
Type auto: Volvo 850 T-5 1994

Re: Waar heb jij je vandaag aan verbaasd

Post by Ronbroek »

Emiel wrote:
Ronbroek wrote:Zit vanaf morgen 3 dagen in Almelo :shock:
Stoplichten programeren?

Dect centrale :nerd:
Johann
Administrator
Administrator
Type auto: Volvo 850 SC

Post by Johann »

Motorblok.. :shock:

Van een Lambo Diablo dan he..
R o b
Syntax Error..
Type auto: Volvo 855 T-5R

Post by R o b »

Verkeerde pakketje bezorgd!?
Image
Turbobiker
La Chouffe
La Chouffe

Post by Turbobiker »

http://www.nu.nl/binnenland/2124155/dod ... hoten.html

Levensgevaarlijk dat fietsen.

Ik kap er dan ook direct mee!
Autumn Gold Pearl Metallic...
Emiel
Super Moderator
Super Moderator
Type auto: S60

Post by Emiel »

Turbobiker wrote:http://www.nu.nl/binnenland/2124155/dod ... hoten.html

Levensgevaarlijk dat fietsen.

Ik kap er dan ook direct mee!
Is heel normaal hier, maar mij hoor je er niet over.
Image
Rechterhand Opperbaas..
Ronbroek
Syntax Error..

Post by Ronbroek »

Ronbroek wrote:
Emiel wrote:
Ronbroek wrote:Zit vanaf morgen 3 dagen in Almelo :shock:
Stoplichten programeren?

Dect centrale :nerd:
Correctie, Hengelo :shock:

Stond daar vandaag ff met een elektro-boer te praten, blijkt dat hij het netwerk bij Fasttech heeft gemaakt :lol:
Johann
Administrator
Administrator

Post by Johann »

De donders effective werking van een sprinkler systeem.. :shock:

:shock:

Moest er wel al om kwart over vier voor 't bed uit maar damn.. :shock:
Ronbroek
Syntax Error..

Post by Ronbroek »

Die heeft z'n inverstering alweer terugverdiend :v:
R o b
Syntax Error..
Type auto: Volvo 855 T-5R

Post by R o b »

Het mooie weer....... :D
Image
Turbobiker
La Chouffe
La Chouffe

Post by Turbobiker »

Johann wrote:De donders effective werking van een sprinkler systeem.. :shock:

Smeulende sigaret in de asbak laten liggen? :v:
Johann
Administrator
Administrator

Post by Johann »

Turbobiker wrote:
Johann wrote:De donders effective werking van een sprinkler systeem.. :shock:

Smeulende sigaret in de asbak laten liggen? :v:
Nee, Pallet met emmers had vlam gevat waarschijnlijk door een smeulende pallet.
Onze palletten met producten worden voorzien van een zogenaamde krimphoes. Dit is een grote plastic zak van iets dikwandiger plastic en als deze over de producten gezet is kun je doormiddel van warmte het plastic laten krimpen waardoor de gehele pallet een vaster geheel wordt.
Het verwarmen kun je op verschillende manieren doen. Zou eventueel ook op een automaat kunnen maar wij hebben ooit er voor gekozen dit handmatig met een gasbrander te doen. Heeft er ook mee te maken dat een pallet met emmers voor het inkrimpen redelijk instabiel is en soms een beetje overhellen. Het is niet makkelijk om een pallet met een brander in te krimpen zonder gaten in het plastic te laten vallen maar ik mag wel stellen dat de medewerkers die dit werk doen over de regel genomen "gaatloos" hun werk doen. Om de hoes strak te zetten moet je deze eerst krimpen onder aan de pallet om de hoes te laten inhaken in de pallet. Vervolgens kun je een pallet mocht deze overhangen gelijk recht zetten. Dit inhaken zal ik 't maar noemen is waar het gevaar zit want de vlam van de brander komt dan onder de pallet. Normaliter geen probleem mits de kwaliteit van de pallet goed is. In dit geval ging het om een partij eenmalige palletten die qua afwerking van het gebruikte hout een beetje ruw waren. Het kan dan gebeuren dat splintertjes gaan schroeien. Dit is iets waar wij al jaren voor waken en het is al wel eerder voogekomen dat het hout kan gaan smeulen. We hebben de procedure hier ook op aangepast. Na het krimpen van meerdere palletten op rij blijven de palletten nog minstens 10 minuten tot een kwartier staan voordat ze naar het tussenmagazijn gaan.
De koudste pallet heeft dan al ongeveer een 20 minuten gestaan en dit is doorgaans genoeg om te zien of er iets gaat smeulen. In het tussenmagazijn staan de palletten vervolgens nog minimaal een uur tot in het langste geval een uur of 12 voordat ze naar hun uiteindelijke bestemming in het magazijn gaan.

Door een hele ongelukkige samenloop van omstandigheden is er in het tussenmagazijn een pallet komen te staan die nog aan het smeulen is geweest.
De ongelukkige samenloop heeft met de grote verbouwing in ons bedrijf de maken waar wij het laatste anderhalve jaar in hebben gezeten.
De verbouwing is vrijwel klaar en men is met de laatste dingetjes bezig. Het sprinkler systeem is ook een behoorlijk stuk bij aangekomen en het nieuwe kantoor is hier nu ook van voorzien. Het brandmelding systeem moest ook op heel wat punten worden aangepast en ongeveer anderhalve week geleden is een headunit van het brandmeld systeem weer in het kantoor van de ploegchef's gehangen. Deze unit heeft een behoorlijk irritante pieper voor het geval er iets fout gaat. Ook is alles aangesloten bij de meldkamer van brandweer waar rechtstreeks de informatie van dit systeem binnen komt. Is trouwens gedurende de verbouwing altijd online geweest alleen hebbem we 't een tijdje zonder de headunit moeten doen. Bij een storing of brandmelding gaat er dan ook altijd een telefoontje richting het bedrijf waar deze moet binnenkomen bij de op dat moment dienstdoende ploegchef, het ging in dit geval dus om de nacht dienst.
Maar.. Bij ons oude kantoor hing een heel scala aan toeters, rinkels, bellen en zwaailampen aan de muur en dit is juist wat nog deels bij de laatste te doen dingetjes zat. De vaste telefoon op het kantoor heeft nog geen bel/lamp/toeter voor de productie. Om deze reden hebben de ploegchefs een GSM bij zich waar wij buiten de kantoor uren op doorschakelen. Gedurende het laatste jaar zijn ze al een paar keer van GSM wezen wisselen omdat deze niet hard genoeg zou rinkelen en trillen, het aantal Db's in onze productie is aanzienlijk.

Na het vlam vatten van de pallet heeft de rookmelder vrij vlot z'n werk gedaan. De headunit heeft lekker staan bleren en meldkamer heeft gelijk een belletje gedaan maar de ploegchef heeft z'n GSM niet over horen gaan waarop er gelijk een telefoontje naar mij is gegaan omdat ik de volgende op het lijstje ben, woon het dichtst bij de zaak. Na het afgaan van de rookmelder is de branddeur ook netjes dicht gegaan. Alles heeft echt super gewerkt maar het is in stilte gegaan. De ploegchef is het niet opgevallen dat de branddeur dicht zat. Deze deur zit net deze paar weken niet echt vol in het zicht omdat er nog een afscherming midden in de productie hangt i.v.m. herbekabeling van de machine voedingen en de meeste bedrijvigheid voor deze nachtdienst was meer in een andere hoek van de productie. Door het sluiten van de branddeur was het probleem eigenlijk ook afgesloten van de buitenwereld, ook qua geur. Ik was zelf met 4 minuten op de zaak, 6 minuten na de eerste melding richting ploegchef. Toen ik binnen kwam was er niets te merken, ook niets te ruiken. Ik ben gelijk naar het kantoor van de ploegchef gelopen om te kijken wat de melding precies was, kan zone nummer en systeem meldingen zien maar het systeem gaf alleen maar lagere druk aan en dit zou beteken dat er bij draaiende dieselpomp ergens water stroomt... Buiten had ik de dieselpomp al horen lopen dus dat er iets niet goed zat was wel duidelijk. Ik ben gelijk richting tussenmagazijn gelopen omdat dit de aangegeven zone was en zag toen dus dat de deur dicht zat. Eenmaal bij de deur was er pas iets te ruiken. Eenmaal de deur open was het veel rook en veel water maar op dat moment zag ik geen vuur. Pas toen ik bij de in werking getreden sprinkler kwam zag ik een pallet uitelkaar gevallen op de grond liggen en onder in dit hoopje was er nog iets aan het branden waar alles was omgeven door water. Het vuur was met een beetje water te blussen, wou er op dat moment zeker geen blusser meer aan wagen, en verder bleek alles gelukkig in orde dus heb ik maar besloten om de overhead deur open te zetten. In geval van brand mag je niet zomaar de boel open gooien omdat er dan het gevaar bestaat dan je het vuur weer gaat voeden.
Maar het was echt palletti dus de pizza van gesmolten emmer maar gelijk naar buiten gedaan. Brandweer was er inmiddels ook al. Een van de heren was bijzonder op de hoogte van de werking van het systeem. Sein brand uit was al gegeven en de desbetreffende zone van het sprinkler systeem kon offline, was zelf inmiddels zeikenat trouwens.. :cry:

Wil nog wel even aan het verhaal toevoegen dat de ploegchef zeker geen blaam treft behalve een opmerking dat hij waarschijnlijk toch te snel de pallet heeft, laten, weggezet maar daar was ie zelf ook al achter. Zijn geval onbereikbaarheid had z'n redenen en is een beetje inherent aan z'n functie i.c.m. eerder genoemde samenloop en verbouwingsproblematiek.

Heel erg veel geluk gehad. Ook omdat de bewuste pallet Niet meer "achter de paal" paste en in z'n uppie voor de paal was gezet. Had het wel gepast dan had ie in een rij met andere producten gestaan.. :shock:
Turbobiker
La Chouffe
La Chouffe

Post by Turbobiker »

Wow. Goed weggekomen, maar dan schrik je toch even lijkt mij.

En zou je niet eens gaan denken aan een boek? 8)
oldostofjas
De man met de jas
Type auto: 2016 V70 D4 GT8

Post by oldostofjas »

Wel een prachtig kijkje in een bedrijfsproces, mooi verslag.
Freek
Dwalende...
Type auto: zwart hok

Post by Freek »

Zo, dat is effe schrikken.. Respons tijd erg netjes en na die koude douche zal je wel wakker geweest zijn.
Post Reply